همه چیز از مراسم The Game Awards سال ۲۰۲۱ شروع شد، جایی که استودیوی خوشنام رمدی (Remedy) از بازی الن ویک ۲ (Alan Wake 2) رونمایی کرد. نویسنده محبوب و مشهور، الن ویک (Alan Wake)، بعد از ۱۳ سال برگشته بود تا با تفنگ و چراغقوه نمادینش به جنگ دارک پرزنس (Dark Presence) برود. باتوجهبه موفقیتهای بازی قبلی این استودیوی فنلاندی یعنی Control، همه مشتاق بودند بدانند رمدی چه چیزی برایمان آماده کرده است و داستان Alan Wake 2 ما را به کجا میبرد. به طور خلاصه بخواهم بگویم، رمدی و کارگردان خلاق آن سم لیک (Sam Lake) توانستند همه را شگفتزده کنند. الن ویک ۲ یک شاهکار تمامعیار بود که نهتنها قدرت داستانسرایی و خلاقیت بالای رمدی را نشان داد، بلکه به یک سنگ محک برای عناوین داستانمحور در سبک وحشت و بقا تبدیل شد. حالا به بهانه عرضه بسته الحاقی جدید این بازی یعنی The Lake House تصمیم گرفتهایم تا نگاهی دوباره به Alan Wake 2 و تجربه فراموشنشدنی که به ما ارائه کرد داشته باشیم.
هشدار: این مقاله بخشی از داستان الن ویک ۲ را لو میدهد
گرفتار در قلب داستان: نگاهی به داستان الن ویک ۲
قبل از هر چیز، بد نیست یک نگاه کلی به داستان و جریانات این بازی داشته باشیم. بازی Alan Wake 2 داستان نویسندهای به همین نام را دنبال میکند که در تلاش است از یک کابوس تمامنشدنی به اسم دنیای تاریک (Dark Place) فرار کرده و به دنیای واقعی برگردد. بااینحال یک مشکل بزرگ وجود دارد؛ این دنیای مخوف با واقعیت درهمتنیده شده و ماهیت تاریک آن که با نام Dark Presence شناخته میشود با استفاده از داستانهای الن در حال تغییر واقعیت است. به عبارتی دیگر، این زندان هولناکی که الن در آن گرفتار شده به طور دائم در حال گسترش است و اگر متوقف نشود، تاریکی آن همهجا و همه چیز را فرا خواهد گرفت.
داستان Alan Wake 2 شروع بسیار قویای دارد و از همان ابتدا ذهن مخاطبان را درگیر یک معمای بزرگ میکند؛ یک فرد گمشده توسط فرقهای مرموز به قتل رسیده و شما در نقش یک مأمور FBI به نام ساگا اندرسون (Saga Anderson) وظیفه دارید راز این اتفاق بیمناک را کشف کنید. این شروع جذاب به بازیکنان میگوید که آنها مسئول حل معماهای پیچیدهای هستند که در دنیای Alan Wake 2 وجود دارند و قرار است در طول بازی دنبال پاسخ آنها باشند. بااینحال، شما بهسرعت متوجه میشوید که این قتل مخوف تنها بخش کوچکی از یک معمای بسیار بزرگتر است و پیداکردن حقیقت کار راحتی نخواهد بود. علاوه بر همه اینها، بازی چندین شخصیت مختلف در مسیر شما میگذارد که با صحبتها یا کارهای عجیب خود ذهنتان را درگیر میکنند. به طور خلاصه، داستان Alan Wake 2 یک گرداب بزرگ است که در طول بازی شما را به اعماق تاریک خود میکشد.
در اینجا بد نیست به یکی از بازیهای موردعلاقهام یعنی سایلنت هیل ۲ (Silent Hill 2) اشاره کنم. داستان سایلنت هیل ۲ مانند یک پازل جذاب است که تکههای آن در طول بازی کنار هم میآیند و در انتها یک قصه فراموشنشدنی را خلق میکنند. این ویژگی باعث شده که سایلنت هیل ۲ به یکی از خاطرهانگیزترین و خوشساختترین بازیهای تاریخ تبدیل شود و حتی بعد از ۲۰ سال از عرضه خود گیمرها را شگفتزده کند. داستان Alan Wake 2 هم ساختار مشابهی دارد؛ شما با چندین سوال بزرگ راهی ماجراجویی خود میشوید و اندکاندک پاسخ تعدادی از این سوالها را پیدا میکنید. بااینحال، پاسخهایی که به دست میآورید بهازای هر سوالی که جواب میدهند، دو سوال دیگر در ذهن شما ایجاد میکنند. این یعنی بازی به طور مداوم ذهنتان را مشغول نگه میدارد و شما را به ادامه این داستان مهیج دعوت میکند.
اتفاقات Alan Wake 2 از دو دید متفاوت روایت میشوند؛ دید ساگا که دنبال حل یک پرونده کاری بوده اما حالا درگیر ماجرایی بزرگتر شده و دید الن که در دنیای تاریک گیر افتاده و دنبال راهی برای خروج از آن است. هر دو قسمت جذابیتهای خاص خود را دارند و به شیوه خاص خود ماجرای داستان را پیش میبرند. مراحل ساگا اکشن بیشتری دارند و شما را دنبال سرنخهای مختلف میفرستند، درحالیکه مراحل مربوط به الن روی جنبه معمایی داستان و واقعیت دنیای تاریک متمرکز هستند. اگرچه در ابتدای بازی این دو خط داستانی کاملاً مجزا به نظر میرسند، اما مکمل بودن آنها بهسرعت مشهود میشود. در انتهای بازی هم ما شاهد پیوند کامل این دو خط داستانی هستیم که به جریانات بازی خاتمه میدهند. پایان اصلی بازی چندین سوال مبهم در ذهنتان باقی میگذارد که پاسخ بیشتر آنها را در پایان حالت NG+ یا همان The Final Draft پیدا میکنید. این پایان جدید نقطه عطفی در داستان این مجموعه است که الن را از چرخه دیوانهواری که درگیر آن بود آزاد میکند. گرچه به نظر من این ماجرا هنوز به پایان نرسیده و ما دوباره با این نویسنده دیدار خواهیم کرد.
یکی از نکات مثبتی که در Alan Wake 2 دیده میشود توجه تیم سازنده به اتمسفر بازی و جزئیات محیط است. کارگردانی هنری بازی به بهترین شکل ممکن انجام شده تا حس و حال دنیای بازی را بهخوبی به مخاطبان القا کند و آنها را در عمق داستان فروببرد. از سوی دیگر، تمامی محیطهای بازی با جزئیات دقیق و بهصورت هوشمندانه طراحی شدهاند تا گیرایی داستان را دوچندان کنند. برای مثال، شما در گوشهوکنار دنیای تاریک گرافیتیها، علائم و تابلوهای متفاوتی را میبینید که نوشتههای آنها الن را خطاب میکنند. این نوشتهها الن را مقصر همه چیز میدانند، برای او آرزوی مرگ میکنند یا که یک هشدار بزرگ هستند. به عبارتی دیگر، کل محیط بازی از ساختمانها و بناها گرفته تا حتی نوشتههای روی تابلوها و پوسترها همگی در خدمت داستان هستند و با هدفی خاص طراحی شدهاند. این در حالی است که بسیاری از بازیهای امروزی هیچ توجهی به جزئیات محیط ندارند و صرفاً یکدنیای ساده و بیروح را به مخاطبان ارائه میدهند.
نکته دیگری که Alan Wake 2 را به یکی از خاصترین تجربههای این نسل تبدیل میکند این است که این عنوان بیش از حد خود را جدی نمیگیرد و از «بازی بودن» نمیترسد. ازآنجاییکه این حرفم کمی مبهم است، بگذارید آن را به شکل دیگری بیان کنم. سازندگان Alan Wake 2 فراموش نکردهاند که در دنیای تخیلی بازیها هر چیزی ممکن است و برای همین از چیزی که به ذهنشان میرسیده برای جذابتر کردن بازی استفاده کردهاند. برای مثال شما در یکی از مراحل مربوط به الن در قلب یک اجرای موزیکال قرار میگیرید یا در یکی از مراحل ساگا یک کنسرت راک را ترتیب میدهید و در حین آن به جنگ دشمنان میروید. این یعنی تکتک لحظات بازی باهدف سرگرمکردن مخاطبان و لذتبخشتر کردن تجربه آنها طراحی شده، نه واقعگرایی و منطقیبودن. این ویژگی نهتنها به نفسگیر بودن روایت بازی و جدیت آن لطمه نمیزند، بلکه باعث مهیجتر شدن روند داستانی نیز میشود. البته اوج این خلاقیت در اولین بسته الحاقی بازی یعنی Night Springs دیده میشود که بعداً در ادامه به آن خواهم پرداخت.
نور، صدا، اکشن: گیمپلی Alan Wake 2
گیمپلی Alan Wake 2 حس و حال مشابهی به نسخه اول دارد و بیشتر روی عناصر معمایی و پازلی متمرکز است. اگرچه سازندگان با بهبود مکانیکها و آیتمهای قدیمی تجربه مدرنتری را ارائه دادهاند، اما روند کلی مبارزات تغییری نکرده است؛ نور چراغقوه خود را به دشمنان بتابانید و سپس آنها را با اسلحه محبوبتان نابود کنید. بهطورکلی، گیمپلی این بازی در هر حد برخی بازیهای دیگر سبک وحشت و بقا مثل RE4 Remake یا TLOU2 نیست، اما وظیفه خود در مسیر روایت داستان را بهترین شکل ممکن انجام میدهند. جدای از این موضوع، بازی Alan Wake 2 نیازی به یک گیمپلی پیچیدهتر با مکانیکهای متنوع ندارد، زیرا همانطور که گفتم تمرکز بازی روی جنبه معمایی داستان است و شما (جز چند مرحله بخصوص) خیلی مجبور به درگیرشدن با دشمنان نیستید.
تجربه بصری و شنیداری Alan Wake 2
الن ویک ۲ از نظر گرافیکی یک شاهکار تمامعیار است که حداکثر توان سختافزارهای زمان خود را بکار میگیرد. محیطهای بازی و مدلهای شخصیتها با ظرافت تمام ساخته شدهاند و همواره تصویری چشمنواز از دنیای الن ویک را به شما ارائه میدهند. اگرچه بهینهسازی بازی کمی نقص دارد که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد، اما باز هم بهطورکلی با یک تجربه مطلوب روبهرو هستیم؛ آن هم در شرایطی که کنسولهای نسل نهمی خیلی در ارائه یک تجربه بینقص از بازیهای روز دنیا موفق نبودهاند. صداگذاری و موسیقی متن Alan Wake 2 هم در بالاترین سطح کیفی قرار دارند و کیفیتی در خور یک تجربه مدرن را ارائه میدهند. از نظر من موسیقیهای Alan Wake 2 جزو بهترین قسمتهای این بازی هستند، زیرا تمامی آنها با دقت و وسواس خاصی انتخاب شدهاند تا تجربه مخاطبان را دلانگیزتر کنند. پس فرقی نمیکند مشغول مبارزه با سیلی از دشمنان باشید یا در حال فکرکردن به اتفاقات داستان در پایان هر پخش، زیرا رمدی یک ترک (Track) مخصوص را برایتان آماده کرده است.
بسته الحاقی Night Springs بازی Alan Wake 2
اولین بسته الحاقی Alan Wake 2 با عنوان Night Spring تقریباً هشت ماه پس از عرضه بازی در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۲۴ منتشر شد. این بسته الحاقی شامل سه سناریو متفاوت است که هریک داستانی جذاب از جهان متصل رمدی یا همان Remedy Connected Universe را روایت میکنند. اولین سناریو مربوط به پروتاگونیست بازی Control یعنی جسی فیدن (Jessie Faden) است که در پی برادر گمشده خود به شهر برایت فالز آمده. سناریو دوم مربوط به هوادار شماره یک الن ویک یعنی رز مریگلد (Rose Marigold) است که باید نویسنده محبوب خود را از دست برادر بدذاتش نجات دهد. سناریو سوم هم شما را در نقش یک بازیگر به نام شاون اشمور (Shawn Ashmore) میگذارد که توسط هنرمندی با همین اسم صداپیشگی شده است. شاون اشمور در خطوط زمانی مختلف نقشهای متفاوتی دارد. برای مثال ما در دنیای Alan Wake 2 او را بهعنوان کلانتر برایت فالز یعنی تیم بریکر (Tim Breaker) میشناسیم. این شخصیت به طور ناگهانی به دل ماجرایی خطرناک در بین جهانهای موازی کشیده میشود که در سوی دیگر آن شخصیتی مرموز به نام وارلین دور (Warlin Door) قرار دارد.
اگرچه هرکدام از این سناریو در دنیای مجزای خود جریان دارند و حس و حال متفاوتی را به مخاطبان ارائه میدهند، اما همه به یک اندازه جذاب و نفسگیر هستند. همانطور که پیشتر گفتم، خلاقیت سازندگان Alan Wake 2 در این بسته الحاقی به اوج خود میرسد و تجربهای فراموشنشدنی را شکل میدهد. این سناریوها بخشهای متفاوتی از دنیای دیوانهوار رمدی و پتانسیل بالای آن را به گیمرها نشان میدهند. علاوه بر این، بسته الحاقی Night Springs یک مکمل بسیار خوب برای شخصیتها و اتفاقاتی است که در داستان Alan Wake 2 میبینیم. مثلاً غیب شدن ناگهانی تیم بریکر در ابتدای داستان و حضور همیشگی او در دنیای تاریک یا علاقه شدید رز به الن جزو موضوعاتی هستند که در این بسته الحاقی تا حدودی به آنها پرداخته میشود. بااینحال، سناریوهای Night Springs درست مانند داستان اصلی بازی چندین سوال مبهم را در ذهن شما ایجاد میکنند. سؤالاتی که شاید تا تمامشدن داستانهای الن ویک بیپاسخ بمانند.
بسته الحاقی The Lake House
جدیدترین بسته الحاقی Alan Wake 2 شما را در نقش مأمور ویژه FBC، کیرن استوز (Kiran Estevez) میگذارد و داستان حضور این سازمان در برایت فالز و نقش آنها در ماجراهای الن ویک را روایت میکند. مأمور استوز بعد از دریافت گزارشی درمورد یک رویداد ماورایی (AWE) به مرکز تحقیقاتی سازمان FBC در برایت فالز فرستاده میشود. این مرکز که با نام لیک هاوس (The Lake House) شناخته میشود بعد از اتفاقات نسخه اول Alan Wake با هدف مطالعه روی نیروهای فراطبیعی دریاچه کالدرون (Cauldron Lake) در نزدیکی برایت فالز بنا شد. لیک هاوس زیر نظر یک زوج دانشمند به نامهای دیانا و جولز مورمانت (Diana & Jules Marmont) فعالیت میکرد که هر دو تشنه کشف رازهای دریاچه کالدرون و ارتقا مرتبه خود در سازمان فدرال کنترل بودند.
بااینحال، گسترش اختلافات بین این دو نفر باعث شد آنها به رقیب هم تبدیل شوند و برای پیشیگرفتن از یکدیگر دست به کارهای خطرناکی بزنند. جاهطلبی دیوانهوار مورمانتها باعث شد که آنها تمامی پروتکلهای ایمنی FBC را زیر پا بگذارند و برای رسیدن به نتایج دلخواهشان کارهای هولناکی انجام دهند. اگر به فیلمهای علمی تخیلی علاقهمند باشید، احتمالاً حدس میزنید که چنین آزمایشهای جنونآمیزی هیچوقت نتیجه خوبی ندارند و اغلب به یک فاجعه ختم میشوند. آزمایشهای عجیبوغریب مورمانتها پای نیروهای پلید دریاچه کالدرون را به لیک هاوس باز کرد، اما نه به شکلی که آنها میخواستند. کمی بعد تمامی نیروهای حاضر در این مرکز یا به شکل فجیعی کشته یا توسط نیروهای تاریک تسخیر شدند و اینجاست که مأمور استوز به دیدار آنها میآید. فکر میکنم بهاندازه کافی داستان The Lake House را لو داده باشم، پس بیایید درمورد تجربه کلی آن صحبت کنیم.
بسته الحاقی The Lake House حس و حال کاملاً متفاوتی نسبت به داستانهای Night Springs دارد و تجربهای دلهرهانگیز را به مخاطبان ارائه میکند. شما دائماً در حال عبور از محیطهای تاریک و بسته هستید که به واسطه آزمایشهای مورمانتها و ورود نیروهای تاریک تبدیل به یک تونل وحشت شده. علاوه بر این، شما باید در استفاده از مهمات خود بسیار دقت کنید، زیرا دشمنان زیادی انتظار شما را میکشند و لیک هاوس خیلی در دادن آیتمهای مختلف به بازیکن سخاوتمند نیست. مهمترین شاخصه بسته الحاقی The Lake House اضافهکردن نوع جدیدی از دشمنان است که بهجای نوشتههای الن ویک از نقاشیهای یک هنرمند به اسم رودالف لین (Rodulf Lane) نشات میگیرند. این هیولاها در نقاشیهای انتزاعی که در جایجای لیک هاوس وجود دارند مخفی میشوند و علاقه زیادی به غافلگیرکردن شما دارند. علاوه بر این، چراغقوه و اسلحههای عادی تأثیری روی این موجودات بدقواره ندارند و شما باید از اسلحه مخصوصی که توسط دانشمندان لیک هاوس طراحی شده استفاده کنید. ازآنجاییکه شما در ابتدای داستان به این اسلحه دسترسی ندارید و مهمات آن هم بسیار کمیاب است، این موجودات به یک کابوس بزرگ برایتان تبدیل میشوند. در نتیجه، شما حین کاوشکردن لیک هاوس هر لکه رنگ و هر نقطه تاریک را بادقت بررسی میکنید تا مطمئن شوید این موجودات هولناک شما را غافلگیر نمیکنند. البته بیشتر دشمنانی که در این بسته الحاقی با آنها روبهرو میشوید موجوداتی هستند که توسط دارک پرزنس تسخیر شدهاند و با تفنگهای عادی هم میتوان بهحساب آنها رسید.
بهطورکلی، بسته الحاقی The Lake House یک تجربه دلچسب و نفسگیر است که تا آخرین لحظات خود شما در جایتان میخکوب میکند. گرچه پایان این بسته الحاقی خیلی راضیکننده نیست و صرفاً داستان مأمور استوز را به اتفاقات Alan Wake 2 متصل میکند، اما شما بدون شک از تکتک لحظاتی که در لیک هاوس سپری میکنید لذت خواهید برد. علاوه بر این، تجربه The Lake House ممکن است شما را وسوسه کند تا شاهکار قبلی رمدی یعنی Control را (دوباره) بازی کنید.
به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقیست!
درمجموع، بازی Alan Wake 2 یک اثر زیبا و خوشساخت است که داستان نسخه اول این سری و دیگر عناوین جهان متصل رمدی را با شایستگی تمام ادامه میدهد. شما در طول این بازی به تماشای نمایشی تحسینبرانگیز از خلاقیت بالای این استودیوی دوستداشتنی مینشینید و در پایان داستان با تمام وجود آرزو میکنید که ایکاش میتوانستید ادامه آن را همین حالا تجربه کنید. بااینحال، بعید است که به این زودیها خبری از الن ویک بشنویم و احتمالاً بازی داستانمحور بعدی رمدی بازگشتی به ماجراهای جسی فیدن در مقر اصلی FBC خواهد بود. فارغ از اینکه سم لیک و همکارانش چه مسیری را برای آینده خود انتخاب میکنند، من همواره امیدوار به بازگشت آنها به شهر برایت فالز و دریاچه کالدرون خواهم بود.