گزارش کامل شکایت رهبران Unknown Worlds از کمپانی Krafton برای بازی Subnautica 2

مون مدیا | رهبران برکنار شده‌ استودیوی Unknown Worlds مدعی شده‌اند که شرکت مادر یعنی Krafton، پس از ارائه‌ی پیش‌بینی‌های مثبت درآمدی که می‌توانست منجر به پرداخت پاداشی ۲۵۰ میلیون دلاری شود، آن‌ها را اخراج کرده است.

تد گیل (مدیرعامل سابق)، به‌همراه بنیان‌گذاران استودیو چارلی کلیولند و مکس مک‌گوایر، ادعا کرده‌اند که Krafton پس از درک این موضوع که مجبور به پرداخت چنین مبلغ بزرگی خواهد شد، تصمیم گرفت انتشار بازی جدیدشان یعنی Subnautica 2 را به تاخیر بیندازد. طبق شکایت، ناشر کره‌ای ابتدا پیشنهادی با مبلغ کمتر به آن‌ها ارائه داد و سپس اوایل ماه جاری آن‌ها را اخراج کرد.

کمپانی Krafton از اظهارنظر درباره‌ شکایت خودداری کرد، اما در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه رهبر استودیو از مسئولیت‌هایی که به آن‌ها محول شده بود، سر باز زدند و غیبت آن‌ها باعث سردرگمی مکرر در Direction پروژه و تأخیرهای قابل‌توجه در برنامه‌ریزی کلی شده است.

کمپانی Krafton در سال ۲۰۲۱ استودیوی Unknown Worlds را به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار خریداری کرد، با این شرط که در صورت رسیدن به اهداف درآمدی معین، ۲۵۰ میلیون دلار دیگر در سال ۲۰۲۶ پرداخت شود. اما به گفته‌ی شاکیان، روابط میان دو طرف تا اوایل سال ۲۰۲۵ مطلوب بود، زمانی که گیل در حال مذاکره با Krafton برای پرداخت پاداش به کارکنانی بود که طبق شرایط اولیه‌ تصاحب شرکت، واجد شرایط دریافت پاداش نبودند. حدود ۴۰ نفر از کارمندان آن زمان واجد دریافت پاداش‌هایی عمدتاً در محدوده‌ی شش تا هفت رقمی بودند، اما مدیران قصد داشتند به نیروهای جدیدتر نیز پاداش‌هایی اختصاص دهند.

در جریان آن جلسات، گیل گفته بود که پیش‌بینی درآمد سال آینده محافظه‌کارانه بوده و با عرضه‌ی نسخه‌ی موبایل و Switch 2 از قسمت اول Subnautica، انتظار افزایش چشمگیری در درآمد می‌رفت. همچنین پیش‌بینی می‌شد Subnautica 2 موفقیت بزرگی کسب کند؛ چرا که نزدیک به ۲.۵ میلیون کاربر آن را در پلتفرم Steam به ویش‌لیست خود افزوده بودند. در شکایت آمده است:

«پس از آن‌که مدیران Krafton پیش‌بینی‌های گیل و درآمد احتمالی حاصل از آن را بررسی کردند، همه‌چیز تغییر کرد.»

رهبران سابق مدعی شده‌اند که در جلسات بعدی، Krafton شروع به فشار برای تأخیر در انتشار بازی Subnautica 2 کرد. در هفته‌های پس از آن، برخی کارکنان Krafton به گیل گفته‌اند که به‌نظر می‌رسد شرکت قصد دارد از پرداخت پاداش شانه خالی کند.

در یکی از جلسات ناهار، طبق متن شکایت، چانگهان کیم، مدیرعامل Krafton، به کلیولند گفته که عرضه‌ بازی در سال ۲۰۲۵ ممکن است از نظر مالی فاجعه‌بار و برای شرکت بسیار شرم‌آور باشد. Krafton بعدها این اظهارنظر را ناشی از اشتباه در ترجمه عنوان کرد.

در طول ماه‌های می و ژوئن، درگیری بین دو طرف شدت گرفت. Krafton کارهای نشر بازی مانند بازاریابی، بومی‌سازی و پرداخت به پیمان‌کاران را متوقف کرد. به‌ادعای تیم رهبری سابق، Krafton از پشتیبانی از عرضه‌ بازی در  تابستان خودداری کرد و استودیو به دلیل عدم پاسخ‌گویی Krafton به ایمیل‌ها، فرصت‌های تبلیغاتی ارزشمندی را از دست داد. طبق اطلاعات ثبت شده در شکایت، یکی از مدیران ارشد Krafton به گیل گفته که قطع این منابع، راهی مجاز برای جلوگیری از پرداخت پاداش بوده است.

تا پایان ژوئن، روابط دو طرف به‌شدت تیره شده بود. در چند جلسه، Krafton از تیم رهبری خواست تا به مبلغ پایین‌تری برای پاداش رضایت دهند. در همین زمان، کیم (مدیرعامل Krafton) نامه‌ای به مدیران فرستاد و در آن، آن‌ها را متهم کرده بود که مسئولیت‌های واگذار شده را به‌درستی انجام نداده‌اند و مدعی شده بود روند توسعه‌ی بازی Subnautica 2 کند و ناامیدکننده بوده است.

در تاریخ ۱ جولای، Krafton این سه مدیر را اخراج کرد. آن‌ها اکنون در شکایت خود خواهان دریافت خسارتی هستند که در دادگاه تعیین خواهد شد. Krafton اعلام کرده دوره‌ پرداخت پاداش را تا سال آینده تمدید خواهد کرد و کارکنان Unknown Worlds در صورت دستیابی به اهداف درآمدی می‌توانند در پرداختی ۲۵ میلیون دلاری سهیم باشند.

یکی از موارد اصلی اختلاف میان بنیان‌گذاران و Krafton این بود که آیا بازی برای عرضه‌ تحت مدل Early Access در سال جاری میلادی آماده بوده یا خیر. اسلایدهایی که توسط Krafton تهیه شده شامل نقل‌قول‌هایی از تسترهای داخلی شرکت است که نشان می‌دهند Subnautica 2 فاقد محتوای کافی بوده و نوآوری لازم را نداشته است.

اما شکایت چیز دیگری می‌گوید. طبق آن، تست های پیش‌ از انتشار با حضور صدها کاربر نتایج بسیار خوبی داشته و تأیید کرده‌اند که بازی آماده‌ی برآورده کردن انتظارات بالا بوده است.

تعدادی از توسعه‌دهندگان Unknown Worlds در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته‌اند که به نظر آن‌ها بازی در وضعیت خوبی قرار دارد. برخی افراد خارج از شرکت نیز که نخواستند نام‌شان فاش شود، نظر مشابهی داشتند. یکی از توسعه‌دهندگان که در شرکت دیگری کار می‌کند و نسخه‌ای از Subnautica 2 را بازی کرده، به بلومبرگ گفت که از بازی لذت برده و آن را بسیار کامل‌تر از بسیاری از عناوین مشابه در Early Access دانسته است.

مسئله‌ی دیگر مورد اختلاف، نقش کلیولند و مک‌گوایر در استودیو بود. Krafton در بیانیه‌های عمومی و اسنادی که بلومبرگ بررسی کرده، این دو بنیان‌گذار را متهم کرده که به‌دلیل مشارکت حداقلی در توسعه‌ بازی، وظایف‌شان را نادیده گرفته‌اند.

در شکایت آمده که Krafton کاملاً از نقش‌های جدید آن‌ها مطلع بوده است. کلیولند بخش عمده‌ای از زمان خود را صرف کار بر روی فیلم سینمایی Subnautica کرده؛ پروژه‌ای که به درخواست Krafton در استودیو آغاز شده بود.

به این نوشته امتیاز بدهید

تبلیغات شما

دیدگاهتان را بنویسید